Pöydällä on useita karttoja, vanhoja karttoja. Sanoisin,
että noin 1500-luvulta ja Maata käsitteleviä. Mielenkiintoista. Kirjat ovat
auki ja pikaisella katsauksella selviää, että ne käsittelevät esihistoriallisia
luolamaalauksia. Mistä ihmeestä tässä on oikein kyse, mietin kun haen
katseellani puuvillahanskoja sillä en aio koskea mihinkään ilman. Ihmisen
käsissä kun on kaikenlaista vahingollista vanhalle paperille. Löydän hanskat ja
vedän ne käteeni silmäillen samalla kirjaa, yritän paikallistaa mielessäni mitä
kieltä kirjassa käytetään. Ilmeisesti latinaa. Karttojen vieressä pöydällä on
kolme valokuvaa, hyvin vanhoja kaikki. Kuvissa on samat luolamaalaukset kuin kirjassa.
Otan kuvat yksitellen käteeni ja katson niitä tarkemmin, etsien vinkkejä siitä
missä kuvan luola sijaitsee ja miltä ajalta luolamaalaukset voisivat olla.
Luolamaalauksia tehtiin pääasiallisesti kivikaudella ja tultaessa
metallikausille ne loppuvat lähes systemaattisesti ja äkillisesti. Kuvissa
olevat luolamaalaukset poikkeavat suuresti tuntemistani. Kun luolamaalaukset
lähes poikkeuksetta yleensä käsittelevät eläimiä, on näissä kuvattuna ihmisiä.
Kauniisti maalattuja ihmisiä, kuvista välittyy tunne ja liike. Samoin kuin
eläimistä maalatuista kuvista yleensä. Kuvat ovat erittäin poikkeuksellisia ja
mietin mistä ihmeestä ne ovat. Kun käännyn ovella jotta kysyisin asiasta
Rikkeltä, huomaan, että tämä on poistunut ja olen huoneessa yksin. Ovi on
suljettu ja on olettavaa, että sen toisella puolen seisoo cyberman. Olen siis
yksin mutta toisaalta olen pitkästä aikaa myös omassa elementissäni. Mikä on
ilahduttavaa vaihtelua kaiken sen juoksemisen jälkeen mitä tässä on tehty. Se
kun ei ole minulle omiaan, moinen urheilu. Kohautan olkapäitäni, en kyllä tiedä
mitä minulta odotetaan ja mitä näistä kuvista pitäisi saada selville mutta
huomaan kiinnostukseni heräävän ja vedän ikkunan vierestä alleni tuolin. Istun
pöydän ääreen, kuvia edelleen katsellen. Erittäin mielenkiintoista ja erittäin
harvinaista, huomaan kuinka sisälläni herää tiedonjano ja haluan tietää lisää
näistä kuvista ja luolista ja maalauksista. Lasken kuvat käsistäni ja siirrän
huomioni pöydällä olevan kirjaan. Kirja on selvästi vanha, sen huomaa paperin
laadusta. Laitan kirjan kiinni, haluan nähdä mistä materiaalista se on
valmistettu ja yrittää siten hieman kartoittaa koska se kenties on tehty.
Kannessa oleva teksti on kulunut vuosikymmenien ja vuosisatojen saatossa pois,
siitä on jäänyt jäljelle vain vaikeasti hahmotettavat ääriviivat enkä saa
selvää mikä on kirjan nimi. Sivut ovat selvästi paperia eivätkä esimerkiksi
pergamenttia mikä auttaa ajoittamisessa. Kirjaimet viittaavat jonnekin
1700-luvun ja 1800-luvun paikkeillle ja kielenä on osin latina ja osin
englanti. Selailen kirjaa rauhallisesti, se on erittäin mielenkiintoinen ja
sisältää yllättävän paljon kuvia ollakseen tuolta aikakaudelta. Kuvien
painaminen kun on ollut kallista joten niitä näkee vähän tuona aikana. Tässä
kirjassa kuvia kuitenkin on ja ne ovat upeita, värikkäitä ja kauniita. Kirjaa
on selvästi pidetty hyvin, se on upeassa kunnossa vaikka tokihan aika siinä
näkyy mutta kauniilla tavalla. Rakastan vanhoja kirjoja, olen aina rakastanut.
Ne ovat yksi monista heikkouksistani ja yksi niistä heikkouksista joista Innis
minua aina hellän leikkimielisesti kiusasi sillä en useinkaan kykene
vastustamaan vanhojen kirjojen kutsua vaan raahaan ne mukanani kotiin. Mikä on
tietyissä tilanteissa muodostunut ongelmaksi koska tila on loppunut kesken. Mutta
takaisin asiaan, Raina. Kirja kertoo yhdestä varhaisimmasta
luolamaalauslöydöstä, valitettavasti kirjasta puuttuu muutamia sivuja ja
tietenkin juuri ne jotka olisivat minulle nyt oleellisen tärkeitä. Eli ne jotka
kertovat, että missä nuo luolat ovat mistä nämä kuvat ovat. Koska en näihin
kuviin ole koskaan pitkän urani aikana törmännyt, en osaa yhtään arvioida missä
ne voisivat sijaita. Luolamaalauksia kun on aika pitkälti pitkin poikin
Eurooppaa, menee aikamoiseksi hakuammunnaksi jos alkaisi vain veikkailla
jotain. Palaan kuvien pariin ja yritän etsiä niistä jotain vinkkiä mutta
turhaudun koska eivät ne paljasta minulle mitään uutta. Käännän siis katseeni
karttoihin, ne ovat aikakaudelleen varsin tyypillisiä ja nykyihmisen mielestä
hyvin puutteellisia mutta ne kuvaavat hyvin sitä maailmankuvaa joka oli
vallalla niiiden tekohetkellä. Kartasta ei kuitenkaan näy vinkkiä luolien
sijainnista minkä kyllä arvasinkin. Sehän olisi ollut helppoa ja arvelen, että
minua tarvitaan tässä koska tämä ei ole ollut niin kovin helposti ratkaistava
palapeli. Mutta minä olen tämän kaltaisen palapelin asiantuntija ja nautin
siitä kun saan käyttää aivojani. Olen täysin keskittynyt selailemaan kirjaa ja
tutkimaan kuvia kun ovi yhtäkkiä aukeaa ja Rikke astuu takaisin huoneeseen.
”Hei Raina, toivottavasti nautit pienestä
älypähkinästämme” hän sanoo hymyillen. Nostan hieman päätäni ja kurtistan
kulmiani, mistä tässä nyt on oikein kyse.
”Kyllä nautin. Osaatko sanoa mistä nämä kuvat ovat? Missä
tämä luola sijaitsee? Kuka nämä kuvat oikein on ottanut?” kysymykset tulvivat
suustani lähes yhtenä ryöppynä. Rikke nauraa.
”Voi kultaseni, niihin kysymyksiin minä oletan, että sinä
vastaat ja kerrot minulle.” Asia siis oli kuten arvelinkin, hän ei tiedä sen
enempää kuin minäkään.
”Liittyvätkö nämä jotenkin Riveriin?” kysyn kun ajatus
tulee mieleeni. Rikke ei vastaa vaan astelee pöydän luo ja katselee pöydälle
asetettuja lähteitä.
”En ymmärrä näistä yhtään mitään itse. Siksi ilahduin
niin kovin kun kuulin, että sinä matkustat Tohtorin kanssa.” Rikke sanoo
katsellen minua arvoituksellisesti.
”Minä en ymmärrä mitä sinä minusta haluat” vastaan
haastavasti. En suostu tekemään töitä ellen tiedä mitä minulta halutaan.
”Haluan tietää missä tämä luola on”
”Miksi? Miksi se on sinulle merkityksellinen?” Olen
luonnostani epäluuloinen kun kyse tulee amatooreihin ja kuvan kaltaisiin
merkittäviin arkeologisiin löytöihin. En halua, että arvokasta esineistöä tai
muuta menee vääriin käsiin.
”Sitä valitettavasti en voi kertoa sinulle” En usko, että
haluaisitkaan, jatkan lausetta mielessäni.
”Haluat minun siis tekevän sinulle töitä tietämättä miksi
sitä teen?”
”Etkö sinä jo esittänyt vaatimuksesi? Että minä päästän
teidät pois täältä?” Rikke vastaa kiusoittelevasti.
”Hm. Niin. Mutta haluan silti tietää miksi haluat tietää
näistä luolista ja mistä tämä materiaali on käsiisi päätynyt? En ole koskaan
nähnyt mitään vastaavaa” ja kiroan saman tien sanojani. Paljastin ehkä yhden
ässän ja saan asiaan varmistuksen kun näen jotain välkähtävän Rikken silmissä.
”Niin minä arvelinkin ja niin minulle itseasiassa
sanottiin siellä mistä nämä kuvat sain.” Rikke sanoo tyytyväisenä myhäillen.
”Mutta niin, haluan selvittää missä nuo luolat sijaitsevat ja mitä nämä kuvat
merkitsevät. Olen antanut kertoa itselleni, että yleensä nämä teidän
esihistorialliset luolamaaalauksenne eivät kuvaa ihmisiä tähän tapaan. Onko se
oikea tieto?” Hemmetin Rikke, minut on niin helppo saada puhumaan
rakastamastani aiheesta ja nytkin huomaan, että minun pitää keskittyä jotta
pidän ääneni rauhallisena enkä ala tohkata enempää.
”Kyllä, aivan oikein. Yleensä niissä kuvataan eläimiä ja
jos on kuvattukin ihmisiä, on ihmiset piirretty tikku-ukkomaisina mikä on
erikoista verraten siihen mielettömään taitoon millä eläimet on kuvattu. Eli
taidon puutteesta ei ole voinut olla kyse mutta varmuuttahan me emme
luultavasti koskaan saa siihen miksi näin on tehty. Erinäisiä teorioita on
esitetty ja erinäisiä tieteellisiä taisteluita on asian tiimoilta nähty ja
luultavasti tullaan vielä näkemäänkin. Vankin kannattajajoukko on teorialla,
että maalauksiin on koettu liittyvän magiikkaa tai uskonnollisia piirteitä.”
Suljen kiltisti suuni ennen kuin alan luennoida tämän enempää asiasta. Olen
oppinut, kantapään kautta tosin, että kummasti kaikkia tämä ei kiinnosta
läheskään yhtä valtavasti kuin minua. Jollekulle toiselle voisinkin
vapaaehtoisesti kertoa enemmän mutta en halua vahingossa antaa Rikkelle jotain
tiedonmurua josta on hänelle hyötyä. En ainakaan ennen kuin tiedän mistä tässä
on oikein kyse.
”Mielenkiintoista, todellakin.” En osaa tulkita Rikken
äänestä, että tarkoittaako hän sitä mitä hän sanoo vai onko äänessä mukana
sarkasmia. ”Osaatko arvioida missä tuo luola voisi olla? Mitä jos sanoisin,
että haluan sinun käyvän siellä paikan päällä katsomassa näitä maalauksia?” Tuijotan
Rikkeä suu auki. Mitä tuo nainen sekoilee, en nyt ole enää yhtään kärryillä.
”Mitä? Että haluaisinko minä nähdä nämä maalaukset itse
paikan päällä?” sanon osoittaen kuviin päin.
”niin minä mielestäni kysyin” Rikke vastaa hymyillen
jälleen karmivaa hymyään.
”Todellakin haluaisin” päästän sanat suustani ennen kuin
ehdin miettiä mitään sen enempiä. Itsehillintä, se on vaikea asia. Kiroan
itseäni hiljaa mielessäni, ei pitäisi aina paljastaa kaikkea kaikille. Joskus
olisi hyvä pitää ässistään kiinni ja mennä pokerinaamallaan kun sellaisen
kerran omaan.
”Noniin. Eli selvitä minulle missä ne ovat niin pääset
paikalle.” Rikke sanoo ja kääntyy kannoillaan ja astelee pois huoneesta. Jään
tuijottamaan hänen selkäänsä suu auki. Istun alas, en ole varma nimittäin kantavatko
jalkani. Päässäni menee edestakaisin noin miljoona erilaista ajatusta enkä
tiedä mitä ajatella. Minä, tuolla, mietin kuvia katsellen. Mietin sen tuomia
mahdollisuuksia, voisiko näistä kuvista tehdä tutkimusta ja voisinko minä
julkaista sen ja voisiko tässä olla nyt se mahdollisuus jota olen odottanut
monta vuotta. Mutta sitten iskee vasten kasvoja todellisuus. Eihän minulla ole
hajuakaan missä nämä luolamaalaukset sijaitsevat ja se tosiasia, että en ole
nähnyt tai kuullut niistä mitä ennen tätä päivää, ei lupaa hyvää sen osalta,
että saisin sen selville. Mutta se tietenkin myös rajaa pois tiettyjä
tunnettuja luolamaalausten sijaintipaikkoja mutta jättää jäljelle ihan
äärettömän määrän paikkoja joissa ne voivat sijaita. Huokaan ja tartun lähimpänä
olevaan kuvaan. Yhtäkkiä tunnistan kuvasta jotain. Olen nähnyt tuon luolan
suuaukon jossain joskus ennenkin. Minulla ei ole varsinaista valokuvamuistia
mutta joskus tietyt asiat jäävät sen
tavoin mieleeni. Kiroan, että en ole kotona ja omassa työhuoneessani jossa
voisin käydä läpi tutkimuskirjallisuutta ja etsiä missä se jossain on. Tuijotan
kuvaa intensiivisesti, yrittäen saada päähäni missä yhteydessä olen tuon
luolansuun nähnyt. Sitten pääni yläpuolella syttyy iso lamppu. Ei helvetti
sentään. Ei ei ei. Etsin katseellani josko huoneessa olisi suurennuslasia ja
löydänkin sellaisen kirjahyllyn reunalta. Juoksen sinne kuva kädessäni, haluan
myös mahdollisimman paljon luonnonvaloa tässä tilanteessa. Katson kuvaa. Kyllä,
toden totta. Minä olen käynyt tuolla. Innisin kanssa, meidän viimeiseksi
jääneellä matkallamme. Meidän yhteisellä työmatkalla jolla minä tein kaivauksia
ja Innis kirjoitti pienessä mökissämme. Kuten me aina naurettiin, että
tekisimme joskus vielä. Paitsi, että silloin puhuimme, että tämä tapahtuisi
Pompeijissa. Mutta me olimme menneet Serbiaan. Pienelle paikkakunnalle
pohjoiseen josta oli tehty lupaavia kivikautisia löytöjä ja jonne minunkin
yliopistosta lähti pieni tutkimuskunta tekemään pelastuskaivauksia sodasta
huolimatta. Jalkani tärisevät ja valun lattialle, selkä seinää vasten. Tuijotan
kuvaa mutta en oikeasti näe sitä enää. Muistot valtaavat mieleni enkä kykene
ajattelemaan mitään, kaikki vain jotenkin vyöryy ylitseni ja tunnen lähes
fyysistä kipua tuskasta joka palautuu yllättäen mieleeni. En kykene tähän nyt,
mietin ja lasken kuvan käsistäni. En nyt, en yksin. Mutta kipu ei minua
kuuntele vaan jatkaa jylläämistään ja tapahtumat palaavat mieleeni hyvin
elävinä muistikuvina. Muistan tuoksut, muistan äänet, muistan kaiken. Tunnen
kuinka kyyneleet valuvat pitkin poskiani ja tiedän, että on aivan turha yrittää
pyristellä niitä vastaan. Tärisen ja itken, heijaan itseäni edestakaisin ja
yritän pysäyttää täysimääräistä paniikkikohtausta. En kykene tähän, haluan
huutaa ja kiroilla mutta en tiedä kuka huutoni kuulisi ja josko kukaan tulisi
luokseni apuun. En tiedä kuinka kauan istun siinä lattialla ja hätkähdän kun
ovi aukeaa ja näen, että siitä astuu sisään nainen. Vittu sentään jos se on
Rikke, en kykene puhumaan sen kanssa nyt. Mutta kyynelien täyttämien silmieni
läpi näen, että ovelta luokseni kiiruhtaa Unnur.
”Ei hätää pikkuinen” hän sanoo ja kietoo kätensä
ympärilleni. En tiedä miten hän on puhunut itsensä paikalle mutta en jaksa edes
miettiä moista, olen vain äärettömän kiitollinen siitä, että hän on siinä.
Nojaan hänen ja itken, suorastaan ulisen. Kastelen Unnurin paidan olkapään
kyynelilläni ja kuolalla. Onpas viehättävää. Tuntuu hyvältä päästää kaikki
ulos, olla vain ja itkeä. En tiedä meneekö tämä tuska todella koskaan ohi mutta
ehkä se taas asteen helpottuisi. Ehkä, niin minä ainakin kovin toivon sillä en
tiedä kuinka kauan jaksan tätä enää. En tiedä kuinka kauan kykenen elämään
tämän tuskan kanssa.
”Miten sinä pääsit tänne?” kysyn itkunsekaisella äänellä,
pyyhkien naamaani hihansuuhuni. Tapa jota äitini vihasi kun olin pieni.
Anteeksi äiti, nyt ei vaan satu olemaan nenäliinaa tarjolla.
”Sain aavistuksen, että et voi hyvin ja vaadin saada
tulla avuksesi. Sanoin, että et kykene tekemään töitä ellen pääse tänne ja se
tepsi.” En ihmettele, Rikke selvästi halusi minun tekevän työni loppuun
kunnialla. Nyt en vain tiennyt kykenisinkö. Tunsin taas kivun vihlauksen. Se
viilsi syvältä, todella syvältä. Olen äärettömän kiitollinen Unnurille joka
tuli taas avukseni vaikkei siihen ollut mitenkään velvoitettu. Ihana ihminen
tuo nainen.
”Kiitos. Hetken luulin, että hajoan siihen paikkaan ja
romahdan. Kuten taisinkin tehdä jollain tavalla. Mutta niin, ymmärrät varmaan
mitä tarkoitan.” En edes yritä hymyillä sillä tiedän, että en siihen kykene.
Nyt ei irtoa, ei niin millään. Unnur puolestaan hymyilee rauhoittavasti eikä
vaadi minua kertomaan mistä on kyse, istuu siinä vieressäni ja on hiljaa. On
vain siinä.
”Minä olen ollut tuolla. Ja nyt minulta odotetaan, että
palaan sinne. En tiedä voinko. Vannoin joskus, että en palaa sinne ikinä. Kai
se oli jonkinlainen yritys sovittaa jotain.” Sanat tulevat suustani hiljaa,
yksi kerrallaan hieman takelellen. Unnur ei sano mitään, ei kysy mitään. Ei
odota minulta mitään mitä arvostan juuri nyt äärettömän paljon sillä en kykene
mihinkään muuhun kuin siihen, että keskityn hengittämiseen. Ja sekin tuntuu
olevan haastavaa. Voihan helvetti tätä elämää. Ei tästä tule mitään, ei niin
yhtikäs mitään. Tartun uudestaan valokuvaan, kaikesta huolimatta varovasti
koska tietyt asiat ovat minulla niin selkärangasssa etten edes aina huomioi
tekeväni niitä. Kuten se, että miten kohdellaan vanhoja kuvia ja karttoja ja
muita. Katson kuvaa, en tiedä mitä kuvittelen sillä saavuttavani. Haluan kai
jotenkin vielä varmistua siitä, että kyseessä on todella se miksi sitä luulen.
Mutta on se, tästä yleiskuvasta luolan suusta sen tunnistan.
”En tajua miksi minä en aikoinani löytänyt tuolta
luolasta näitä maalauksia. Kävin siellä useita kertoja ja tein koekuoppiakin
siellä.” Pohdin ankarasti mitä niistä koekuopista oli löytynyt vai löytyikö
mitään. Ja kiroan taas, että olen täällä enkä kotona koska kotona voisin vetää
esiin jostain varaston nurkasta kaivausraporttini ja muistiinpanot kaivaukselta
ja varmistaa asian sen sijaan, että joudun nyt olemaan haparoivien
muistikuvieni varassa. Koska mieleeni ei muista mitä niistä koekuopista olisi
löytynyt, tulen tulokseen, että ne eivät tuottaneet mitään tulosta. En ainakaan
muista, että olisimme kaivaneet itse luolassa ja jos koekuopista olisi löytynyt
jotain, olisimme niin tehneet.
”Aina ei näe kaikkea, ei vaikka olisi kuinka lähellä”
Unnur sanoo hellästi.
”Niin. Mutta sitä ei halua myöntää, että on seissyt
paikalla jossa on kenties yksi suurimmista tämän vuosituhannen kivikautisista
löydöistä ja ei ole nähnyt sitä. Ammattiylpeyteni kokee tässä kovan kolauksen
jos tämä on totta.” Miksei olisi. Tokihan on pieni mahdollisuus, että kyseessä
on eri paikka mutta mitä enemmän tuijotan kuvaa, sitä vakuuttuneempi olen, että
tuolla me olimme.
”Ymmärrän.”
”En kykene uskomaan tätä todeksi. Tämänkaltaisia
luolamaalauksia ei tunneta yhtään, tämä on mieletön löytö jos se on oikeasti
olemassa. En tajua miten kukaan meistä ei nähnyt sitä vaikka kävimme kyllä
luolan hyvin tarkkaan aikanaan läpi.”
”Sanoit, että olet ollut siellä? Saanko kysyä koska?”
Huokaan. Arvasin, että tämä olisi tulossa, että enenmmin tai myöhemmin
joutuisin puhumaan siitä, että olen ollut tuolla ja miksi olen ollut siellä.
”Kyllä, kaivoimme siellä seitsemän vuotta sitten. Tai
oikeammin kahtena kesänä olimme siellä kaivamassa. Sieltä löydettiin iso
kivikautinen asuinpaikka jota oli kaivamassa ja tutkimassa useita tutkijoita
eri puolilta maailmaa. Muun muassa minä ja kollegani. Sieltä löytyi upeita
esineitä ja saimme paljon uutta materiaalia. Valitettavasti en vain koskaan
kyennyt julkaisemaan omia löydöksiäni. ”Niin, elämä oli tullut väliin ja vei
minulta mahdollisuus yhteen hienoimmista artikkeleista ja julkaisuista
urallani. Toki voisin ne vieläkin kirjoittaa mutta en tiedä kykenisinkö
vieläkään.
”Mikset julkaissut tutkimuksiasi?” Unnurin äänessä oli
jokin sävy joka sai minut aavistelemaan, että hän oikeastaan kyllä tiesi
vastauksen mutta halusi kuulla sen minulta itseltäni. Että hän halusi saada
minut puhumaan asiasta. Mitä en todellakaan halunnut tehdä mutta jonka tiesin
ainoaksi mahdollisuudeksi päästä pois tilanteesta. Unnur vaikutti nimittäin
naiselta joka ei antaisi periksi ennen kuin olisi saanut minut puhumaan.
”Tapahtui asioita jotka saivat elämäni pois raiteiltaan
ja tutkimuksen julkaisu tuntui hyvin vähäpätöiseltä seikalta siinä kohtaa. Tuli
muuta ja sitten se vain jäi. Ja kyllä, tiedän, että haluat minun kertovan mitä
tapahtui mutta en tiedä kykenenkö. En ole puhunut niistä tapahtumista kovinkaan
monelle enkä kovinkaan usein, ne haavat ovat vieläkin niin auki etten kykene.”
Huomaan, että hengitykseni kiihtyy taas ja paniikki yrittää nousta pintaan.
Unnur tarttuu minua hellästi kädestä ja käskee hengittämään ihan rauhassa, ei
ole kuulemma mitään hätää. Helppo se on hänen sanoa, ei tässä pyydetä häntä
kertaamaan ehkä elämänsä raskainta ja kipeintä kokemusta. Kuitenkin jollain
oudolla tavalla luotan tuohon naiseen vaikka olen yleensä varsin varovainen
vieraiden ihmisten seurassa, en tykkää puhua itsestäni ihmisille joita en
tunne. Varsinkaan niistä ikävistä, kivuliaista asioista. Kuten nyt aion tehdä.
”Meillä oli Innisin kanssa haave, että jonain päivänä me
lähdemme Pompeijiin yhdessä. Hän kirjoittamaan ja minä kaivamaan. Se ei
toteutunut koskaan mutta kun tuli mahdollisuus lähteä Serbiaan, kysyin jos
Innis haluaisi lähteä mukaan. Siellä kun kuitenkin on kaunista ja meille
tarjottiin asuttavaksi vanhaa villaa jossa Innis voisi kirjoittaa. Se olisi
eräänlainen irtiotto kummallekin normaalista arjesta ja se tilaisuus mistä
olimme aina haaveilleet” Hymyilin muistolle. Muistan kuinka innoissaan Innis
oli ollut mahdollisuudesta lähteä mukaan, miten innoissamme olimme
suunnitelleet aikaamme Serbiassa. Siinä vaiheessa kummallakaan ei ollut mitään
ajatusta siitä miten erilaiseksi todellisuus siellä muuttuisi ja en tiedä
olisimmeko lähteneet sinne niin kevyin mielin jos olisimme tieneet. Josko
olisimme lähteneet lainkaan. Mutta turha sitä on jossitella näin jälkikäteen,
me teimme lähtöpäätöksen perustuen niihin tietoihin mitä meillä oli
päätöksentekohetkellä.
”Alku meni loistavasti, minä viihdyin kaivauksella ja
teimme loistavia löytöjä alusta asti. Innis puolestaan inspriroitui
mielettömästi villasta ja sai kirjoitettua upeita tekstejä. Elämä hymyili eikä
olisi voinut olla ihanampaa. Mutta asiat muuttuivat varsin yllättäen kun
Serbiassa puhkesi sisällissota toisena kaivausvuonna. Päätimme tutkimusporukan
kesken, että pyrimme suorittamaan kaivaukset loppuun mahdollisimman nopealla
aikataululla koska turvallisuuttamme ei voitu taata. Halusimme kuitenkin tehdä
ne loppuun sillä paikasta tehdyt löydöt antoivat vihjeitä siitä, että se olisi
merkityksellinen tutkimuksellisesti. Hyvin merkityksellinen. Puhuimme asiasta
tietenkin myös Innisin kanssa ja päätimme yhdessä, että jäämme. Varsinaista
suoraa uhkaa ei ollut joten emme osanneet pelätä. Vaikka olisi pitänyt.
Helppohan se toki on sanoa tämä näin jälkikäteen kun tietää mitä tapahtui.”
Huokaan ja nousen, haluan hieman etäisyyttä toiseen nyt. En kykene tähän jos en
saa sitä pientä välimatkaa. Sillä en tiedä miten kestän jos minuun nyt
kosketaan, pelkään, että romahdan kokonaan. Ja haluan välttää sitä viimeiseen
asti. Nyt ei ole aikaa sille. Monestakaan syystä.
”Oli kaivausten viimeinen viikko kun sisällissota kiihtyi
ja taistelut alkoivat lähestyä meitä uhkaavasti. Turvallisuudesta piti
huolehtia aivan toisin kuin tähän asti, emme esimerkiksi poistuneet
kaivauksilta yksin tai villasta myöskään. Moni lähetti mukana seuranneen
puolisonsa edeltä kotiin mutta Innis ei suostunut lähtemään yksin, sanoi, että
ei jätä minua sinne yksinäni toilailemaan. Kuulemma pääsisin varmasti
hengestäni jos jäisin yksinäni.” Hymyilen hiukan muistolle surullisesti, kuulen
yhä mielessäni sen keskustelun jonka kävimme silloin ja Innisin päättäväisen
äänensävyn. Ei siinä auttanut kinata, se olisi ollut täysin turhaa.
”Toiseksi viimeisenä kaivauspäivänä maailmani romahti.
Kesken työskentelyn minua huudettiin lähes hysteerisesti pitkin kaivauksia
kaivausjohtajan toimesta. Charlie käski minun jättää työt sikseen ja hypätä
kanssaan autoon, hän ei suostunut kertomaan mitään muuta kuin, että Innis oli
viety sairaalaan. Voinet kuvitella, että mielessäni meni kaikenlaisia
kauhukuvia siitä mitä on tapahtunut. ” Matka sairaalaan kesti mielestäni
tunteja vaikka tosiasiassa Charlie ajoi niin kovaa, että olimme paikalla suurin
piirtein vartissa. Ikinä koskaan vartti ei ole kuitenkaan kestänyt niin kauaa.
”En kuitenkaan ehtinyt ajoissa.” Kyyneleet valuvat
poskilleni ja nojaan käsilläni ikkunalautaan. Nyt Raina, keskityt
hengittämiseen. Ei tarvitse tehdä muuta kuin hengittää. Tunnen kuinka Unnur
tulee viereeni ja silittää hiljaa selkääni. Ei sano mitään mutta ei
tarvitsekaan, lohduttaa paljon, että hän on siinä.
”Otan osaa menetykseesi” sanoo Unnur hiljaa.
”Tulin paikalle ehkä kaksi minuuttia liian myöhään. Mitään
ei ollut enää tehtävissä. Innis oli ilmeisesti lähtenyt kävelylle jotta saisi
taas kirjoittamisen rullaamaan vielä niinä viimeisinä hetkinä jotka oli
käytettävissä Serbiassa. Hän oli kuitenkin osunut keskelle taistelua. Villan
lähettyvillä ei pitänyt olla taisteluita ja siell piti olla turvallista mutta
valtion armeija oli kuitenkin siellä väijymässä kapinallisia. Ja ilmeisesti,
tästä ei koskaan saatu selvyyttä, Innisiä oli luultu kapinalliseksi. Häneen oli
osunut useita laukauksia.” Tästä oli jo seitsemän vuotta mutta silti kipu on
yhä yhtä kova kuin sinä hetkenä kun lääkäri kertoi minulle, että Innis oli
menehtynyt juuri ennen kuin saavuin paikalle. Unnur ei sano mitään, on vain
siinä. Tartun häntä kädestä, haluaisin kiittää häntä mutta sanat eivät tule
ulos suustani. Hän kuitenkin ymmärtää tarkoitukseni ja nyökkää minulle hiljaa.
Seisomme hetken hiljaisuudessa katsellen ikkunasta.
”Rikke vaatii, että menen sinne nyt. En tiedä mitä hän
haluaa sieltä mutta ilmeisesti paikassa on jotain arvokasta koska hän on valmis
näkemään näin paljon vaivaa sen eteen.”
”Kykenetkö sinä palaamaan sinne?”
”En tiedä. Mutta toisaalta, en tiedä onko minulla
vaihtoehtojakaan. Jos vaihtoehtona on jäädä tänne vangiksi tai yrittää vapautua
Rikken vallasta, olen valmis taistelemaan selvitäkseni jälkimmäisestä.” Unnur
nyökkää. Taas tuntuu siltä, että hän tietää enemmän kuin minä ja se on hieman
häiritsevää. Mutta sille en nyt voi mitään, sen kanssa on vain elettävä,
yritettävä unohtaa se ja mennä eteenpäin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti